9 consells del Gianni Rodari per estimar la lectura des de ben petits

Qualsevol moment és bo per parar atenció al Gianni Rodari (1920-1980), el gran contista italià (a més d’escriptor, pedagog, col·laborador periodístic i renovador educatiu). Amb motiu del recent centenari del seu naixement (1920) s’han descobert i reeditat molts llibres del Rodari. Autor prolífic de contes, relats breus, poesia, cançons… també deixa moltes opinions valuoses pels pares i mares d’avui i per la canalla.

Del magnífic El llibre de Gianni Rodari. Contes, versos i vida editat per Alice Incontrada i Jorge de Cascante i il·lustrat per Marta Altés (Blackie Books, 2020) trobem Nou maneres d’ensenyar la canalla a avorrir la lectura. Ens permetem la llicència d’interpretar lliurement l’autor presentant-los com a nou consells per estimar la lectura:

  1. El llibre és una manera més d’entreteniment agradable i és compatible amb altres activitats com les aficions, l’esport, els videojocs…
  2. Els còmics poden resultar uns aliats poderosos per endinsar-se en les bones lectures.
  3. Llegir és un passatemps (i molt més, és clar!) del que en poden gaudir els nens d’avui i que cal que el descobreixin. A totes les èpoques han existit les distraccions.
  4. Els llibres tindran un lloc en la vida dels nens i joves si tenen un lloc en la vida del país, de la societat, de la família i de l’escola.
  5. Que els més joves els agradi llegir és conseqüència que els seus referents (especialment pares i mestres) llegeixin habitualment. L’exemple és el millor mestre.
  6. La sola lectura és una activitat emocionant, plaent i enriquidora; no cal que sempre sigui un mitjà «per dur a terme activitats suposadament serioses».
  7. Cal llegir als nens. «La veu de la mare o del pare (dels mestres) té una funció insubstituïble. Tots ens ajustem a aquesta llei sense saber-ho. Quan expliquem un conte a un nen que encara no sap llegir, creem aquest “lèxic familiar” en què la intimitat, la confiança i la comunió entre pares i fills s’expressen de manera única i irrepetible».
  8. «Nosaltres no llegim el primer llibre que ens cau a les mans. Ens agrada escollir». Procurem varietat de llibres als infants, en aquest cas més és millor… que puguin «despertar curiositats diferents, satisfer o esperonar interessos diferents, respondre als canvis en l’estat d’ànim, a les variacions de la personalitat, de la formació cultural, de la informació».
  9. «No es pot forçar un arbre a florir fora de temporada». No s’ha de marejar a la canalla perquè llegeixi. Cal regar l’hortet sovint: amb l’exemple, convertint en una festa l’arribada d’un nou llibre, llegint en veu alta… Al seu temps –amb aquest entorn favorable– l’arbre florirà.

Gràcies, Gianni!